De câteva zile bune, Tudor ne ”răsfață” cu o abordare nouă, mai fermă. Astfel, își folosește arătătorul pentru a cere ceva ce nu îi este la îndemână (apă, jucărie, mâncarea de pe masă etc), pentru a arăta sau cere lămuriri despre vreun obiect. Nu ne este prea clar de fiecare dată ce așteaptă de la noi, dar gestul în sine și sunetul scos (ca un semn de întrebare) sunt hotărâte. De asemenea, își exprimă categoric refuzul de a face ceva sau de a înceta să facă ceva, iar dacă încercăm să îl oprim țipă, se aruncă pe jos sau se dă cu capul (încet, cu grijă) de podea. Este muuult mai temperamental decât era anterior, ia noi punem schimbarea și pe seama creșei, unde practic nu prea i se refuză nimic niciodată și probabil se așteptă ca și acasă să se întâmple la fel. Frustrant este că trebuie să ne păstrăm calmul și să îi explicăm în același timp ce și de ce nu este bine în condițiile în care nu suntem deloc siguri că ne înțelege.
Legat însă de capacitatea de înțelegere, micuțul are uneori reacții de o reală precocitate, când – întâmplător sau nu- face exact ceea ce îi ceri tu să facă: aduce jucăria pe care o ceri, își scoate singur jucăriile de sub fotolii folosind un alt obiect etc.
La mare, Tudor este totalmente fascinat de apă și cu greu (adică cu țipete) îl scoate Dan din apă. Se zbate, se răsucește și cu primul prilej o zbughește de pe cearceaf spre mare. În apă, se bălăcește efectiv: nu este interesat de jucării, nu este atras de alți copii, pur și simplu se stropește din cap până în picioare și vrea să înainteze în mare cât mai mult. Știe instinctiv să țină ochii și gura bine închise.